
PODNOŚNIKI SAMOCHODOWE
ZASADA DZIAŁANIA
Każdy kierowca powinien w bagażniku swojego samochodu posiadać podnośnik, który będzie niezbędny w razie przebicia opony. Zasada działania podnośnika jest prosta. Wystarczy wsunąć go w odpowiednie miejsce na progach samochodu, a następnie kręcić siłą własnych mięśni, aby spowodować uniesienie pojazdu. W warsztatach samochodowych bardzo popularny jest podnośnik hydrauliczny tzw. żaba. Cykl unoszenia i opuszczania pojazdu realizuje mechanizm nożycowy, oparty na układzie hydraulicznym. Unoszenie pojazdu odbywa się poprzez ruch ramieniem „góra-dół”.
RODZAJE PODNOŚNIKÓW SAMOCHODOWYCH
Najpopularniejszym podnośnikiem samochodowym jest tzw. podnośnik trapezowy, który jest na wyposażeniu większości pojazdów. W razie awarii z kołem pozwala szybko zmienić je na nowe. Niestety praca nim jest mało efektywna, ponieważ za podnoszenie odpowiada przekładnia śrubowa, którą to obraca się za pomocą klucza nasadowego. Podnośnik hydrauliczny tzw. żaba jest znacznie bardziej stabilny i trwały od zwykłego podnośnika trapezowego. Jest szczególnie często używany przez wulkanizatorów i doskonale sprawdza się podczas wymiany kół jako podnośnik warsztatowy. Jeśli potrzebna będzie bardzo duża siła udźwigu powinniśmy zwrócić uwagę na hydrauliczny podnośnik słupkowy. Ma niewielkie rozmiary, za to ogromny sięgający nawet do kilku ton udźwig. Podnoszenie pojazdu odbywa się poprzez naciskanie rączki znajdującej się u podstawy urządzenia. Za siłę podnośnika odpowiada hydrauliczny cylinder.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ WYBIERAJĄC PODNOŚNIK SAMOCHODOWY?
Przed zakupem podnośnika samochodowego należy w pierwszej kolejności ustalić czy będzie on wykorzystywany w profesjonalnym warsztacie czy ma służyć jako narzędzie w razie awarii, wożone w bagażniku samochodu. Urządzenia wykorzystywane profesjonalnie powinny być niezawodne, funkcjonalne i wykonane z wysokiej jakości materiałów.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę wybierając podnośnik samochodowy?
• maksymalne obciążenie podnośnika;
• maksymalna wysokość podnoszenia;
• szybkość unoszenia pojazdu;